Första fastedagen

Igår fastade jag första fastedagen. Det gick över förväntan bra. Alhamdulillah, tack och lov. Kände mig knappt hungrig bara lite trött i kroppen. Var mest orolig att jag skulle råka äta något, av misstag. Det går ju så snabbt att ta ett smakprov när barnen äter t.ex. Men klarade mig ifrån ofrivilliga smakprov också.

Till fotor (middagen som man bryter fastan med) lagade vi piroger, minipizzor och vårrullar med olika fyllningar... Det blev en hel del. Maken stod för bakandet och jag för rullandet.



Sen tog vi med oss lite av varje och åkte till svärmor för att bryta fastan där. Jättemysigt blev det med all mat. Svärmor gör världens godaste linssoppa. Den blir omöjligt lika god när jag gör den själv. Riktigt gott också när man har fastat, det blir som en mjukstart att börja med soppan.

Endel tror kanske att när man fastat hela dagen så är man så vrålhungrig att man äter hur-mycket-som-helst. Men det är snarare tvärtom. Det blev väldigt små portioner. Det känns som att magen gått in i viloläge och inte ens behöver så mycket mat.

Det svåra nu när man bryter fastan så pass sent tycker jag inte är att man är så hungrig, det är snarare att man inte hinner eller orkar äta så mycket när man väl får äta. Igår efter middagen när vi åkte hem blev jag  trött. 

Men annars så måste jag säga att det gick väldigt bra att fasta! Alhamdulillah


------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: jinan

bryter ni också fastan med linssoppa! jag trodde att det var en tradition hos turkar bara :)

2010-08-13 @ 16:16:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0