Det är bara svenskar

Tänkte dela med mig av en tankeställare som min 6-åring gav mig igår. Frågade hur många svenskar det är som går i hans klass. När jag var på föräldrarmötet så tyckte jag att det såg ut att vara ganska många svenska föräldrar, men vi fick klasslistan så är det bara tre i hela klassen som har "svenska namn". Tänkte dom kanske är som honom, hälften häften. Vet inte varför det spelar någon roll, men frågade honom ändå. Han svarade att det är bara svenskar som går i hans klass. Eller två araber föresten som kan arabiska. Resten svenskar. Ja svenskar är dom ju alldeles säkert, även om deras föräldrar ursprungligen kommer ifrån något annat land. Skäms på mig.

När ska man annars räknas som svensk? När man bott här lika många generationer som kungen eller?

En annan sak, en dag när barnens kompis var hemma hos oss och skulle äta middag med oss så hade jag gjort en arabisk maträtt. Då sa pojken, som visade sig vara väldigt petig med maten, att han bara gillade svensk mat. Varpå Soso snabbt säger, jamen det här är svensk mat. För honom så är allt han gör svenskt. För han är ju svensk!

Kan inte någon ta in ett barn i riksdagen eller nåt? Gärna bredvid Sverigedemokraterna så att dom kan öppna sina ögon. Barn är öppna för allt, bryr sig inte om namn, hudfärg eller ursprung. Så länge du är snäll och inte bråkig så leker jag gärna med dig!

------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0