Illegala invandrare

När vi flög ifrån Istanbul till Köpenhamn så fick vi erfara att vi som genom en "slump" var några av de få som blev rutinkontrollerade. Maken och jag gick först med barnen medan brorsan och hans fru inte orkade stå och köa och väntade till sist innan de boarda planet. Ändå lyckades vi pricka in så att vi allihopa blev rutinkontrollerade. Våra makar är alltså irakier och "lite mörka" hmm, tillskillnad kanske mot ljusa turkar och danskar. Och så jag och svägerskan har slöja. Potentiella illegala förmodligen. Nåja.

Rutinkontroll av pass innebar att de tog fram förstoringsglas, skrapade, höll dom emot solen, vände och vred, baksidan kanske kan vara förfalska åtminstone, kollade ännu noggrannare i förstoringsglaset, skrapade lite till... Eh OK först tyckte vi det såg lite kul ut, men efter en himla massa skrapande så kändes det inte lika kul när alla andra bara gick förbi.

När vi kom fram till Köpenhamn klev vi bara ut ur planet och så var det passkontroll igen. Inget skrapande, men passkontrollanten frågade om jag var svensk, kan du prata svenska? Och frågade om det var min son jag gick med. Ja jag klarade provet! ;) Ingen illegal invandrare, men man börjar nästan känna sig som en när man står och ska visa passet i tid och otid.

Minns att vi skojade innan om att svärmor, som inte kan mer än hej och hejdå på svenska, blev utfrågad i Syrien en gång innan hon skulle resa till Sverige om hon verkligen bodde där. Kan du säga några svenska städer hade passkontrollanten sagt till henne, varpå hon svarar "Rosengård, Ramel väg, Bennets väg" hahaha, som tur var kunde han inte dessa städer och hon kom igenom.

--------------------------------------------------------

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0