Mera mat

Hej på er!
Senaste dagarna har vi faktiskt lagat maten hemma. Igår lagade vi marget bamje (gryta med okra). Har aldrig längtat efter den maträtten så mycket innan. Är så trött på ris nu så vi åt den med ett speciellt tunnt torkat bröd som dom brukar äta tshrib med här. Alltså vi hoppade riset och åt grytan med brödet istället. Tshrib heter det på arabiska. Dopp i grytan på svenska?
Vill inte äta snabbmat till fotor. Annars finns det gott om amerikanska snabbmatskedjor här. Varje köpcentrum har en food court med alla tänkbara och ute på stan är dom lite här och var också. McDonalds, Burger King, Hardees, KFC, Pizza Hut och så Starbucks, Dunkin Donuts och Baskin Robbins. Fler amerikanska kedjor än Sverige till och med... nästan så att man skulle kunna tro att araber gillar USA?
Föresten att laga mat på gasspis är inte min grej, för det första så hoppar jag till varje gång jag ska tända den. Man måste ju vara snabb med att tända när man skruvar på gasen annars blir det ju värsta flamman. Sen idag brände jag mig på handtaget till grytan. Handtaget är ju vi vana vid ska vara helt ofarligt att ta i, men på en gasspis så sprider sig värmen mycket mer än man tror.
----------------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Ala

Salam C!

Jag tror också att det är godare att laga amt själv, kanske inte så kul om man är på semester, men som du skriver så tröttnar man fort på att äta snabbmat. Men det är kul att laga mat med deras råvaror, färska, lokal odlad mat, mums...

2010-09-06 @ 21:51:23
URL: http://www.regndroppe.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0