Indisk/pakistansk Kycklinggryta

Måste dela med mig av min favorit kycklingrätt med inspiration ifrån indien/pakistan. Gillar stark mat, men inte bara stark stark utan det ska vara mycket smak också. Som det är i indisk och pakistansk mat.
 
Är inte så duktig egentligen på att skriva mina egna recept till punkt och pricka. Tycker själv om att inspireras av andra och få tips hur man kan göra, sen gör jag min egen variant av det. Denna maträtt har jag fått inspiration ifrån pakistanska och indiska kryddor och saudisk matlagning. 


Den här kryddblandningen är min favorit av alla vi köpt (säkert 20 olika) på Indo Pak vid Dalaplan här i Malmö. Chicken masala heter den.



Det finns flera varianter av Chicken masala. Just detta märket är ifrån Pakistan. Och här har ni innehållsförteckningen om någon vill studera den närmare...




Och så här gör man en indisk/pakistansk het men smakrik kycklinggryta:

Detta behövs:
Kyckling (en hel)
Gul lök (ca 2 st)
Potatis (3-4 mellanstora)
Tomater (3 st)
Vetemjöl

Kryddor:
Chicken masala
Salt
Kycklingkrydda (vitpeppar, muskot, nejlika, vitlök och salt)
Curry

Kycklingen delas till mindre delar. Jag delar t.ex. klubban till över och under, filén i två delar (så där har ni vad jag menar med mindre delar). Skivar löken i tjockare skivor, potatisen tärnas smått, tomaterna i tjocka skivor. Steker på kycklingen snabbt i en stor gryta, kryddar med kryddorna. Sen i med potatis och lök, steker tillsammans med lite olja. Sist i med tomaterna, stek och krydda med mer Chicken masala, salt, kycklingkrydda och vanlig curry. Sen strör på med några matskedar vetemjöl, blandar runt och häller sedan på vatten så att det täcker precis (inte för mycket) och låter det koka så att kycklingen blir riktigt mjuk och allt kokats ihop (ca 30 min).

Chicken masala som vi köper är ganska stark så den kan man vara lite försiktig så att det inte blir för starkt.  Enligt förpackningen ska man hälla i allt i samma gryta, men då skulle det garanterat spruta eld ur munnen sen!



Till detta gjorde jag vanligt basmati ris, men kryddade med lite av Chicken masalan också. (Det är alltså inget skräp som skymtas i riset utan kryddor)

Det ser kanske inte så elegant ut, men det är väldigt gott!


------------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Lisa

Tack för tipset! Har gått och suktat på de där förpackningarna... nu vågar jag slå till på ett!

2011-01-19 @ 20:21:44
URL: http://www.lisabloggar.se
Postat av: MammaMarie

Ojojoj... du kryddade även riset med masalan!? Du är modig du... jag gillar också stark mat, men min familj är lite överkänslig mot den värsta sorten. Jag tycker däremot INTE om när det är så starkt att man inte känner några smaker - bara starkt. Vad är vitsen, liksom...?

2011-01-19 @ 23:44:03
URL: http://mammamarie.se
Postat av: Jessica

Hej! Gud vad gott det set ut!!! Men jag undrar hur du gör riset. Det ser så himla fint ut.

2011-01-22 @ 18:16:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0