Moskén

Ikväll har vi varit i Moskén. I vår nya Moské i Annelund. Innan brukade vi gå till en liten källarlokal på Ramels väg. Denna var i och för sig också i källarplan, men mycket mycket större, finare och bättre på många vis.

Det var maolod (eller hur man ska stava det?) födelsedagsfest till Imam Mehdi. Den tolfte av våra Imamer. Först var vi och köpte en massa godis som vi skulle kasta på folk (eller till folk) i moskén. Svägerskans dotter ville vara min godisutkastare så det fick hon mer än gärna vara. "Till dom som är långt bort så kastar jag, men till dom som är nära så kan jag göra såhär..." (typ räcka fram handen bara) Satt hon och planerade i bilen. Sen dog vi lite av skratt när hon kastade ut godiset till dom som satt precis bredvid oss med full styrka. Typ. Se upp för flygade godisar ;)

Efter godisinköpet var vi och hämtade Mimo och hennes mamma. Sen åkte vi till Rosengård för att återförenas med min lilla bebis! Som jag hade längtat efter honom men han verkade ha trivts bra där. Övernattningen gick ju hur bra som helst. Bytte till honom en fin t-shirt med krage, måste ju ha fina kläder när man ska till moskén. Är det födelsedagsfest så är det. Själv slog jag till med en riktigt färgstark klänning och korallfärgad kofta. Lite ovanligt för att vara mig. Men jag gillar den. Rea-fynd från H&M.  



Såg några "kändisar" i Moskén också. En av mina favoritbloggare MammaMarie och hennes döttrar. MammaMarie var lika trevlig IRL som på bloggen, riktigt härlig norrländsk dialekt också. Inshallah vi ses fler ggr!

Jättetrevlig kväll! Förutom att vi badade i svett tillslut... Varmt! Men det är precis som att det "hör till". Går man till en moské ska det vara knökfullt med folk och ännu fler barn. Sen ska man sitta och svettas och tycka att bastu är väl ganska svalt ändå. Innan man går därifrån ska man dessutom ha ätit godis för en hel månad och ätit middag på plats.

Det blev ingen middag på plats för oss. När dom rullade ut dukar på golven tog vi vår mat och gick ut i friska luften. Tack för idag, slut för idag!

-----------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: MammaMarie

Kul att träffas :)! Synd du inte synliggjorde dig tidigare, vi kunde ha hunnit sitta och pladdrat ett tag då... nästa gång inshaAllah!

2010-07-29 @ 01:24:37
URL: http://mammamarie.se
Postat av: Fatima

Åh vad trist att jag missade dig! Jag skyndade mig ut för att få frisk luft där på slutet haha. Men vi ses nog någon annan gång. ;)

2010-07-29 @ 12:42:02
URL: http://fatimajohansson.se
Postat av: Camol

MammaMarie

Ja, tänkte att det var väl rent oförskämt om man ska börja prata med andra än de som satt precis närmast när de höll sina tal och det. Men nästa gång får vi prata mer InshAllah :)



Fatima

InshAllah, vi ses fler ggr :)

2010-07-30 @ 01:19:31
URL: http://camol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0