Färgrik mat

Häromdagen så satt Jomi och lekte med play doh lera medan jag lagade mat. Dom gillar att med [eelan]. Ibland har dom gjort maträtter på tallrikar. Spaghetti och köttbullar eller pizza och kakor i olika färger brukar se så fint och färggrannt ut faktiskt. Sen kom jag på mig själv med att leka på samma sätt. Fast med den rikiga maten...

Vi köpt några små pulver burkar från vår indisk/pakistanska mataffär. Det är matfärgningspulver som man blandar ytte-pytte-lite i ett glas vatten så blir vattnet en fin färg som man sen kan hälla på och blanda ris med.



Riktigt färggrannt! Tog bort en liten del av riset när det nästan var färdigt och blandade i varsin skål. Annars brukar jag använda saffran på riset ibland. Men det är inte billigt och inte så stark färg blir det heller (om man inte använder jättemycket saffran!)



Såhär ser pulver burkarna ut. Inget man använder varje dag kanske, men när man vill göra maten lite färgrikare. Contains no animal matter. Inga animaliska ämnen.

 

Och tillbaka i grytan med det vita riset och blandade lite så blev det så här fint.

Gillar att göra olika sorters ris. Lägger i hela kryddor i vattnet när det kokar. Kardemumma, kanelstång, hela nejlikor. Eller någon kryddblandning som ger en god smak till riset. Brukar steka strimlad lök. Fidelini. Gula russin, berberis, flagad mandel... Ja det finns hur många varianter som helst. Denna blandade jag i gröna ärtor i sen. Blev inte bara fint utan väldigt gott också!

--------------------------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: MammaMarie

Nämen så FANTASTISKT vackert!!! Jag ska verkligen köpa detta... var ligger den där affären?! Lämnar färgen verkligen ingen smak alls? Man blev glad av att se detta ris - även om jag inte gillar färgämnen. Men de kanske är naturliga färgämnen (man kan ju alltid hoppas).

2010-11-23 @ 11:54:09
URL: http://mammamarie.se
Postat av: Elin

Åh vad kreativt och fint det blev! Jag åker till Malmö på lördag inshaAllah och måste bara fråga vart den affären ligger? Kanske kan kika inom där, i så fall måste jag köpa detta :D

2010-11-25 @ 18:30:26
URL: http://eshaal.blogg.se/
Postat av: Camol

MammaMarie

Affären ligger vid Dalaplan, Indo pak (indisk pakistansk) mitt emot möbelaffären Leander Persson. Nej ingen smak har det. Tyvärr så är det inte naturliga färgämnen. Kollade upp färgämnena på internet och det är samma som finns i läsk och saft.

Inga animaliska ämnen var det iallafall, muslim-vänligt!



Elin

Affären heter Indo Pak och ligger vid Dalaplan :)



2010-11-26 @ 18:59:30
URL: http://camol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0