Leksaker från Syrien

Jag hade intalat mig själv att jag minsann inte skulle låta mina barn leka med skjutvapen. In i det längsta försökte jag. Låter lite svagt nu kanske eftersom dom bara är 6 och 4 år. Men det är ju stört omöjligt att undvika, leksakshyllorna för pojkar är ju verktyg och vapen. Sen när dom börjar på dagis bygger dom skjutvapen av lego, använder en pinne, allt kan vara ett skjutvapen med lite fantasi. Svårt att plocka ifrån dom presenter också när dom är såå roliga!

Idag hade svärmor med sig två jätteroliga leksaker ifrån Syrien.

 

Snäppet mer krigsaktiga också än de som finns här i Sverige? Dom låter och rör sig fram och tillbaka och blinkande lampor. Sist när svärmor kom ifrån Irak och ville ha några liknande leksaker som handbagage blev det tvärstopp i säkerhetskontrollen. Hon fick kasta dom. Tyvärr. Men som vi skrattade, klart att dom inte ville ha med automatvapen ombord på planet ;)

En annan "nackdel" med leksaker därifrån är att dom har en helt annan ljudnivå än de leksaker som är godkända av svenska myndigheter. Då blir man glad när batterierna tar slut. En "fördel" är att de brukar inte ha lika lång livslängd... Men de är roliga så länge de varar iallafall.

-------------------------------------------------------------------  

Kommentarer
Postat av: Ilona

Förstår dig precis,jag ville inte att zache skulle leka me sånt heller.Men går tyvärr inte att undvika.... Igår hörde jag tjejerna på gården dom lekte en lek som hette "bomb i irak". Då skulle man rita landsgränser i sandlådan.....kasta en pinne(bomben) o sen se hur långt man han springa när nån räknade...... Så sånna lekar förekommer hur man än gör,tyvärr

2010-08-06 @ 09:08:31
URL: http://umzacharia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0