Mloukhia / Molokhia

Häromdagen gjorde jag Mloukhia. En lite spännande maträtt, såklart måste den finnas med i min receptsamling!

Mloukhia/Molokhia (stavningen kan vara lite olika eftersom den inte har något svenskt namn) är gröna blad som liknar spenat men har en annan smak. Det finns flera olika varianter på grytor och soppor; libanesisk, palestinsk eller egypiskt är nog vanligast.

Min variant vet jag inte varifrån den kommer... (det var min man som fick idén en dag och stod och hällde på kryddor) Men den liknar nog mest den libanesiska varianten, tror jag. Så detta är alltså min högst egna version. Kom gärna med synpunkter! 


Till den här maträtten behövs:

Mloukhia (fryst eller torkad)
Koriander (fryst, torkad eller färsk) ...vad man nu hittar

en hel kyckling
två citroner  
7-8 klyftor vitlök    (bli inte rädda, dom ska koka länge)
Kycklingkrydda    (innehåller vitpeppar, muskot, nejlika, vitlök och salt)
Curry
Salt

Kycklingen skär man ned i mindre delar kokar med kryddorna och vitlöken. Mängden på kryddorna är en smaksak, men tycker själv att man inte ska snåla. Smaka. När kycklingen blivit mjuk, ca 30-45 min, så tar man upp den och delar isär den till små bitar/strimlor. Häller av vattnet i en skål och sparar. Därefter lägger man i kycklingen, mloukhia och koriander i grytan. Sen häller man på vattnet som man sparat så att det täcker (det får inte vara för mycket vatten så att det blir som en soppa).

Därefter ska man låta det koka tillsammans ganska länge, ca 60 minuter, så att bladen blir mörkare i färgen. Pressar i citron och smakar av med mer av kycklingkryddan och salt.

Om Mloukian...

Har gjort Mloukhia två olika vägar. Att använda fryst Mloukhia är kanske en genväg, men väldigt gott iallafall. Jag brukar ta två förpackningar (400 gram) Mloukhia (en med hela blad och en med hackad så att det blir blandat och en förpackning (400 gram) Koriander.



Häromdagen gjorde jag av torkad Mloukhia och färsk Koriander och det var faktiskt ännu godare!
Köpte en ganska stor påse Mloukhia så jag tog halva påsen. Kokade dom först i en egen gryta ca en timme. Sen hällde av dom i ett durkslag. Sen blandade jag i dom med kycklingen som jag beskrivit ovan. Mängden koriander ska vara ungefär hälften av mloukhian. Men man kan minska det om man använder färsk eftersom den gör av sig så väldigt mycket mer. Hacka och koka koriandern och lägg i samtidigt som mloukhian i grytan med kycklingen. Sen ska de alltså koka ca en timme till. 

Som ni ser så behöver dom koka länge, ingen snabbmat alltså.



Men den som väntar på något gott...



...OK det kanske inte ser så vackert ut, men det är riktigt gott!

Till detta ska man äta basmati ris. Brukar göra med [sharie] krossade minispaghetti som man steker hastigt och sen kokar lite innan man blandar i det i riset. Men det går att hoppa över.


------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag älskar den rätten! Tyvärr gör inte maken det... :( Det är ju heller inget man lagar åt sig själv... Fast kanske om man frös in? Nja... jag får hoppas jag blir bjuden istället. ;)

2010-08-04 @ 12:17:45
URL: http://lisabloggar.wordpress.com/
Postat av: Nabil

Ser SJUKT gott det.

2010-08-06 @ 13:18:26
URL: http://www.farbrornabil.se
Postat av: Jessica

Vad heter kryddblandningen på arabiska eller svenska som du har i molokiyahn?? mvh Jessica

2010-11-02 @ 16:50:07
Postat av: Camol

Jessica

Kryddblandningen heter just "Kycklingkrydda". Skrev vad den innehåller också :)

2010-11-04 @ 19:57:53
URL: http://camol.blogg.se/
Postat av: Naima

Hej jag vill bara tillägga att Molokhia tillagas i Tunisien med lam och pulver molokhia utan koriander. Kan fixa recept åt dig någon annan dag då det är riktigt sent och jag bara halkade in på din sida.

God fortsättning

Naima.

Svar: Hej!
Tack för att du delar med dig! Alltid intressant att höra om hur det görs i andra länder! :)
Camol

2014-03-21 @ 00:46:30
Postat av: Naima

Allah i7alilek owledek wa yostorhom. Tack för en fin sida och önskar din familj ett bra liv.


Mvh N.

2014-03-21 @ 00:54:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0