Tack och lov!

Idag har jag fått glada nyheter! Alhamdulillah, tack och lov! Ni som vet vet, om inte så ska jag vara lite hemlig. Precis som det ska vara ibland när man bloggar eller...

Och en annan rolig nyhet jag kan dela med mig av, min svägerska (eller makens kusins fru, finns det något ord för ett sånt släktband?) har fått bebis, en liten flicka! Så henne och hela lilla familjen ser vi fram emot att träffa när vi kommer hem igen.

Pratade med henne igår och hon och lilla flickan mådde bra. Hoppas att hon får lugn och ro och får lära känna sin lilla bebis utan en massa stress. Det är en sak som jag tänkt mycket på när det gäller skillnaden mellan hur "vi svenskar" och araber agerar när någon i familjen fått barn. Vi svenskar är väl glada att dela med oss av goda råd men vi är oftast försiktiga med att tränga oss på. Väntar någon veckan åtminstone innan man går och hälsar på nyfödda bebisar.

För araber (generellt verkar det som) är goda råd mer som en order. Såhär ska man göra! Svärmor eller någon annan ska helst flytta in och ta hand om allt hemma precis efter förlossningen. (För att nyblivna mamman antas vara så medtagen av förlossningen?)

För mig känns det här mer som stress. Tycker det är bättre om man kan få ta det lugnt. Ta den tid man behöver för att komma in i sin nya roll och de omställningar som blir när man precis fått en ny familjemedlem. Lära känna sin bebis i lugn och ro. Sen får svärmor och resten av släkten gärna komma hälsa på.

Jag har ju den förmånen att jag är svensk. Alltså är det OK för mig att säga ifrån, vara lite annorlunda. För jag är ju svensk. Men tror inte att det är samma sak om man är infödd, så att säga.

Nåja, det finns fördelar och nackdelar med båda kulturer. Den stora fördelen med att vara mixfamilj är ju att man kan plocka det bästa ifrån bådas kulturer!


------------------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Elin

Alhamdulillah, det är alltid roligt med bra nyheter. Grattis, vad det än är. :)

2010-12-25 @ 00:55:09
URL: http://eshaal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0