Sängbyte

Igår bytte killarna plats i sängen. Så nu sover lille Jomi på övre platsen. Stora killen. Det var Soso som ville byta. Han börjar vilja ha det mörkare i rummet än hans lillebror och i den nedre sängen blir det ju mörkare så. Bytt, bytt.



Alla nöjda och glada.

Föresten byta, bytt, bytat heter det här nere i Skåne har jag fått lära mig? Dom har bytat. Ja så nu har dom alltså bytat säng med varandra. Soso har börjat prata mer och mer skånsk dialekt nu sen han började skolan. I fredes hade vi gympa. Inte i fredags. Eller i [fredass] som jag säger. Tills nu har jag lyckats påverka honom ganska mycket med min dialekt, men nu verkar det vara kört. Hehe. Nämen har hört många barn som byter dialekt beroende på vilka dom pratar med. Skånsk och norrländsk dialekt är ju ganska olika också så man hör skillnaden. För första gången får man höra att man pratar så rent. Norrländska är rent. Det är inte så ofta får höra det annars ;)

--------------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: MammaMarie

Neeeej!!! Förbjud dina barn att prata skånska! Det gjorde jag. Jag vägrade särskilt att höra detta skorrande... jag har lyckats rätt bra. Fast en del "dialektfel" finns ju - som det där "i fredes" t.ex. Såna saker.



Och du: "Bytat", hur dumt låter inte det?! Skånskan är ju inte riktigt klok alltså...! Heter det verkligen så? Jag tror jag haft en diskussion med mina barn om det, och eftersom jag är svensk-experten här hemma, så gav dom sig ganska snabbt. Men jag hade alltså fel? För en gångs skull???

2010-12-08 @ 11:07:44
URL: http://mammamarie.se
Postat av: Camol

MammaMarie

haha, ja får kanske införa skånska förbud ;)

"Bytat" är det många skåningar som säger, men det heter ju egentligen "bytt"! På svenska.

2010-12-08 @ 11:47:35
URL: http://camol.blogg.se/
Postat av: Lisa

Salam!

Vi har exakt en likadan säng! IKEA é bra!

2010-12-08 @ 17:39:39
URL: http://www.lisabloggar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0