Föda-barn-prat

Idag har vi varit hemma hos svägerskan. Igen. Igår var vi också där. Svärmor opererade ju sig i veckan och bor tillfälligt hos svägerskan för att vila upp sig och bli ompysslad. Dom bor grannar så det är ju nära tillhands. Igår när svägerskan var ute och gjorde ärenden så lagade jag mat som vi tog med oss dit och åt middag tillsammans. Idag lagade svägerskan maten. Gott och mysigt att äta tillsammans!

Kusinen och hans fru kom också med oss. Hon är höggravid. Och väldigt mycket bokstavligen h-ö-g-gravid. När vi åkte för att hämta dom frågade maken när hennes beräknade dag var. Jag mindes fel och sa imorgon. (Det är idag!) Hans spontana svar var Va? Och hon ska ut? Tänk så föder hon. Hehe, nja riktigt så snabbt går det väl inte. Från första värken tills bebisen är ute. Eftersom brorsans fru också ska föda snart så blev det en väldigt massa föda-barn-prat. Helt plötsligt känner man sig gammal och erfaren. Jag som alltid har varit så "ung och oerfaren" eller? Kändes gött att få dela med sig av lite kloka råd iallafall. Och passade såklart på att skryta lite om att jag födde mitt andra barn helt utan någon som helst bedövning. Japp. För sån superwoman är jag. Eller så lägger jag till att det inte hanns med...

Bästa rådet till alla som ska föda barn tycker jag iallafall är att 

1. Alla är rädda för att föda. Det hör till och är fullt normalt. Men är kroppen byggd för att bli gravid så är den byggd för att föda ut ett litet barn också.

2. Ta det lugnt! Försök bara att ta det så lugnt som möjligt och hur ont det än gör så försvinner smärtan så snart bebisen är ute. Helt fantastiskt!  

Minns hur ont jag hade på min första förlossning. Aldrig mer! Aldrig, aldrig, aldrig mer, ett barn får räcka tänke jag när jag hade värkar hela dagen. Men när jag hade en liten helt fantastiskt bebis på magen på kvällen så var smärtan bortglömd. Så gott som. Och varför inte en till?

Vi har ju ett stycke barnvagn i hallen. Ja än. Jomi har inte åkt i den på säkert ett år.

 

Numera en väldigt praktisk inredningsdetalj i vår hall. Hm. Jack-betjänt?
Men man vet ju aldrig...


-------------------------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: MammaMarie

Jag antar att du längtar efter ännu ett barn... då du inte kan slita dig ifrån den där, inte längre aktuella, barnvagnen. Och du har ju bara två barn, var det inte så? Det duger inte åt svärmor vet du väl... :)!

2010-12-05 @ 12:50:49
URL: http://mammamarie.se
Postat av: Fatiha

Tack för tipsen. Alltid bra att få höra/läsa igen och igen.

Har knappt en månad kvar så nu börjar tankarna kring födseln sätta igång.

2010-12-06 @ 11:05:10
URL: http://fattis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0