Höga kusten

När jag var liten spenderade vi stora delar av somrarna i min farmors sommarstuga. Min pappas morfars ställe och stället där min pappa också växte upp om somrarna. Bönhamn. Igår åkte vi ner dit över dagen bara. Vilken nostalgi. Måste ju lägga upp lite bilder så att ni får se.



Bönhamn är en liten liten hamn med små sjöbodar. Väldigt mysigt! Och väldigt mycket mindre än vad jag minns när jag var liten. Då var ju sjöbodarna gigantiska och att gå den lilla promenaden runt var ju jättelång. Nu går man den på under fem minuter.



Utsikt mot ön Högbonden, där ligger Sveriges näst högst belägna fyr. Och här ser ni varför det heter Höga kusten.



Mina släktingar på farmors sida var alltså fiskare. Här fiskade dom lax och strömming i mängder. Pappa har berättat många historier om hur mycket strömming och lax dom fick upp. Surströmming blev det tydligen också. Fattar dock inte hur vi kunde springa omkring här och leka. Själv var jag på helspänn hela tiden igår för att hålla koll på var mina små busungar sprang omkring någonstans. Så att de inte skulle springa ut för någon klippa...

Efter Bönhamn åkte vi till Nordingrå och muséet Mannaminne. Massor av fordon bl.a. av alla slag. Gamla och lite nyare.



Flygplan på väg att landa?

Det blev en heldag i Bönhamn och på Mannaminne. Passade på att träffa min kusin som bor i Göteborg som var här uppe nu på semester också.


------------------------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0