Kobba

Ikväll har vi varit hos makens syster och knådat kobba. Brukar hjälpa henne ibland, och sen kommer hon hem till mig och hjälper mig nästa gång ;) Tar ju lite tid att sitta och knåda dom så det klart roligare att vara minst två så man pratar bort tiden. En massa kobba blev det.

En typisk irakisk maträtt. Ris och potatisdeg fyllda med en köttfärsröra. Finna olika varianter på deg och fyllning och utseende... avlånga, platta, runda som bollar... Fryser bara in dom, sen tar man bara fram så många man vill ha. Den här varianten brukar vi fritera i olja men det finns andra som man brukar koka antingen i tomatsås, buljong eller yoghurt (väldigt god den med yogurt också faktiskt!).

Satt och tittade i "Vår Kokbok" häromdagen med kusinens fru för att visa henne var som är typisk svensk mat. När vi kom fram till pitepalt och kroppkakor så utbrast hon "Det är ju kobba!" Ja just det, inget fläsk blir det i dom här iallafall.

Såhär gör vi våra irakiska gula kobba:


Kobba - Välkokt ris och lite potatis ihopmosade, salt och gurkmeja så att de blir gula och fina.


Fyllningen - köttfärs med hackad lök, bladpersilja, salt, svartpeppar, spiskummin och torkad krossad lime. Gula russin, berberis och hackad mandel.











Till dessa brukar vi äta grönsaker, färska eller inlagda. Och arabiskt bröd. Riktigt gott är det!

----------------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: Somaiyah

Åhhh vad jag vill ha!

2010-07-28 @ 10:46:46
URL: http://somaiyah.blogg.se/
Postat av: Svarten

När jag läser recept och matbeskrivningar på alla dessa "muslimbloggar" händer det att jag allvarligt överväger att konvertera. Matlagning tycks vara en av islams inofficiella grundpelare :-)

2010-07-29 @ 00:42:15
URL: http://svarten.blogspot.com/
Postat av: Nora Jones

Har precis ätit men när jag såg bilden blev jag hungrig igen hahaah :P jag har ätit ''palestinsk kobba'' finns det någon skillnad?



Kram =)

2010-08-01 @ 21:08:57
URL: http://norahjones.blogg.se/
Postat av: Camol

Svarten

Ja, maten får man på köpet. Välkommen till Islam! :)



Nora Jones

Det finns en massa olika sorter och varianter. Vet inte vilken som är palestinsk. Du får gärna berätta mer om den!

2010-08-02 @ 01:24:58
URL: http://camol.blogg.se/
Postat av: Ala

Vad duktig du är, jag har lagat kobba två ggr helt själv, ska förska ge mej på det innan Ramadan. kram

2010-08-02 @ 19:33:47
URL: http://www.regndroppe.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0