Fyllda minizuccini

Idag har jag gjort fyllda minizuccini, en av mina många favoriträtter! Så nu ska jag slänga in mitt första recept som jag gör den här maträtten (finns många olika varianter).



Det ser kanske inte så "fint ut", men det är väldigt gott! 
 
Till den här maträtten behöver man:

små ljusgröna zuccini ca 10 st
köttfärs 500 gram
ris 1 dl
tomatpure
bladpersilja
lök
citron

kryddor: salt, svartpeppar, torkad lime (krossad), paprikapulver stark, gurkmeja, sjukryddor, koriander

Man börjar med att tvätta och skala minizuccinin försiktigt med en potatisskalare. Skalet kan vara lite beskt eller skadat eftersom dom är ganska känsliga. Sen skär man av toppen (att ha som lock sen) och gröper ur minizuccinin med samma potatisskalare.

Man ska gröpa ut ganska mycket så att det blir ganska tunna väggar, men utan att gå sönder. Det är en konst det där.

Fyllningen blir köttfärsen blandat med ris och kryddor. Använder rå köttfärs och okokt ris. Finhackar persiljan (ganska mycket) och mixar en medelstor gul lök. Pressar i ca en halv citron och kryddar med lite sjukryddor, lite paprikapulver, lite gurkmeja och mycket torkad lime (detta är min favorit!). Salt och svartpeppar och några matskedar tomatpure. Blandar ordentligt.  

Sen fyller man zuccinin, sätter fast locken med en tandpetare. Jag brukar också pricka dom med en liten kniv (svärmorstrix så att såsen och smaken ska gå in ordentligt i zuccinin). Lägger dom sen i en stor gryta.

Såsen som dom ska koka i ska vara vatten så att det täcker alla zuccini, tomatpure, en pressad citron, en halv hackad gul lök, salt, svartpeppar och torkad lime. Sist av allt lägger man en tallrik ovanpå inne i grytan så att zuccinin inte flyter upp, öppnar sig o.s.v. Sen låter man det koka på medelvärme i 30-45 minuter. Man kan prov sticka zuccinin för att se om dom blivit genommjuka.

Ett tips om man får köttfärsfyllning över kan man ta några tomater, skära av ett lock och gröpa ur och fylla dom också. Mycket enkelt och blir också väldigt gott.

När dom är färdiga lägger man upp dom i en djuptallrik, häller på såsen - Klart!


--------------------------------------------------------------------------------




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0