Måndag

Hej på er!
Idag har jag varit på biblioteket och pluggat med några klasskompisar. Vi läser om politik och migration, hur det ser ut i olika länder, och det är riktigt intressant! Har valt att inrikta mig på de länder som anses som motsträviga i sin invandringspolitik och presentationen är på onsdag så skolan rullar verkligen på i snabb takt.

Häromdagen var Jomi hos en Audionom på sjukhuset, första ledet innan man ska träffa en logoped. Men det var ingen fel på hörseln alls. Han hörde perfekt! Tycker också att hans tal har utvecklats en hel del sedan i höstas så att vi får se om han behöver en logoped när han blir kallad. Väntetiden var beräknad till 10 månader (nu har det gått ca 3 månader). Men det känns ändå bra att ha det bokat, om inte annat bara för att en utbildad logoped ska få lyssna på honom och göra en bedömning.

I fredags kom makens syster från Köpenhamn med hennes två pojkar till oss och sov över. Full fart, men barnen somnade i vettig tid iallafall. Förmodligen för att dom hade varit i skolan och redan var trötta. Jag var också övertrött men lyckades hålla ögonen öppna till sena natten. Vi hamnade bland annat i en diskussion som jag haft med hans andra syster också. Om ålder och hur vi räknar åldern. Rätt som det var var klockan 3! 

Diskussionen om hur "vi svenskar" och "dom som araber" beräknar åldern. Från det att barnet föds till 1 år räknas som första året. När barnet fyller 1 år så har det, enligt dom, fullgjort det första året och är då alltså inne på det andra året.

Hans andra systers dotter som är född i slutet av året har haft stora "problem" med att veta hur gammal hon egentligen är. Inne på 14:e året? Eller 13 år? Hon fyllde precis 13 år (enligt vårt svenska räknesätt) men dom säger att hon redan har avverkat 13 år, förvirringen är därmed total för henne! Stackarn, inte kul att inte veta hur gammal man är.

Diskussionen tog däremot snabbt slut när jag frågade hur gammal svägerskan själv var, hehe. Då ville hon genast ta mitt räknesätt, ingen vill väl lägga till ett år när man kommit över 30.

-------------------------------------------------------------------------- 

Kommentarer
Postat av: MammaMarie

Ja du dom är konstiga de där araberna... fast jag vet fler länder där de räknar på detta kufiska sätt. Jag frågar alltid såhär: Hur många HELA år har du levat hittills?



Om man har funnits på jordskorpan i ett helt år - då är man alltså ETT år. Man är inte TVÅ då, eller hur? När man frågar "Hur gammal är du?" då menar man ju att fråga hur länge man har levt, eller hur?



Då passar inte deras sätt att räkna. Fast de är hårdnackade dom jäklarna, ger sig inte :)!

2011-01-29 @ 22:50:52
URL: http://mammamarie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0