Kikärtshalvor

Sedan jag fastnat för arabisk matlagning har många nya ingredienser och kryddor etablerat sig i mitt kök. Dom finns bara där och används regelbundet. Fick en fråga om vad kikärtshalvor är för någonting efter att jag la ut ett recept där dom ingick så jag tänkte presentera denna ingrediens.

Kikärtshalvor är precis som det låter, små torkade delade kikärtor. Fördelen med dom är att dom tillskillnad mot vanliga kikärtor inte behöver blötläggas från dagen innan och inte heller kokas i en mindre evighet innan dom blir ätbara.

Jag brukar låta dom stå en stund i vatten bara, sen skölja dom och koka dom. Koktiden kan variera lite mellan olika märken men cirka 30 min. Tills dom blir mjuka.

Kikärtshalvor brukar finnas på påse i butiker som har andra så kallade utländska varor. Brukar kallas [lebbe] på arabiska. Okänt vilket språk det står på min påse? Split peas på engelska är egentligen delade gula ärtor. Men dom är väldigt lika.

Jag brukar använda dom till olika köttgrytor med tomatsås. Antingen med zucchini (maget chdjer) eller aubergine (persiska varianten av marget betenjan) eller min nya favorit ghoreshte ghime (köttfärsgrytan jag la upp receptet på häromdagen).

Passar också på att dela med mig av ett matminne. När Soso var runt tre år och upptäckt att man kan peta ut och in saker i lämplig storlek i näsan. En sån liten rackare passade mycket bra i hans lilla näsa. Lite för bra. Så bra att det blev ett besök på öron/näsa/hals på sjukhuset dagen efter.

Älskar kikärtor och olika bönor och linser och gillar kombinationerna av dom och kött/kyckling som finns i den arabiska och persiska matlagningen.



Kommentarer
Postat av: Zaynab

HAHA... vem visste att en kikärta kunde vara farligt?

2012-06-13 @ 22:01:27
URL: http://www.zaynabsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0